Kaum Muslimin yang dibimbing secara langsung oleh
Rasulullah s.a.w telah menunjukkan kecemerlangan dalam bidang apa saja yang
mereka geluti dan suasana apa saja yang mereka berada di dalamnya. Mereka mampu
bertahan ketika menghadapi ujian bala bencana, menanggung penghinaan, ejekan,
penentangan dan penyiksaan sehingga mereka terpaksa mengarungi lautan ke
Habsyah dan menempuh padang pasir ke Yasrib demi menyelamatkan agama mereka. Di
hadapan Raja Habsyah, Ja’afar bin Abu Talib selaku ketua Muhajirin di Habsyah,
telah memberi penerangan lengkap dan jelas mengenai Nabi Muhammad s.a.w dan
agama Islam, mematahkan hujah wakil pihak Quraisy yang menuntut agar kaum
Muslimin dihantar pulang ke Makkah. Jelas sekali para sahabat Rasulullah s.a.w
bukan saja memiliki ketahanan jiwa menanggung kesusahan malah mereka juga
memiliki kecerdasan akal fikiran. Mereka adalah duta-duta Rasulullah s.a.w,
menterjemahkan sifat-sifat baginda s.a.w yaitu benar, amanah, menyampaikan dan
bijaksana. Mereka bisa berdiri di hadapan siapapun untuk menyampaikan kebenaran
secara bijaksana. Apa yang terbit dari mereka adalah bakat dan sifat-sifat Roh
Islam yang murni yang memenuhi seluruh rongga tubuh dan ruang hati mereka. Kemurnian
Roh Islam yang mengendalikan kehidupan mereka menyebabkan mereka Islam pada
perkataan, Islam pada perbuatan dan Islam pada amalan hati.
Kemurnian Roh Islam lahir apabila ia digilap dengan cara mengesakan Allah
s.w.t, mengabdikan diri kepada-Nya dengan beramal salih dan bertakwa serta
mengasihi saudara Muslim lainnya sebagaimana mengasihi dirinya sendiri. Apabila
jalan atau tarekat tersebut diikuti akan muncullah Roh Islam yang sejati dan murni.
Kemurnian itu diuji pula dengan dihadapkan kepada ujian bala bencana, penekanan
pada zahir dan batin. Jika ujian bala tidak mencedrakan iman maka sahlah kemurnian
Roh Islam seseorang Muslim itu. Begitulah tarekat yang didukung oleh kaum
Muslimin yang diasuh secara langsung oleh Rasulullah s.a.w. Mereka tundukkan
jasad kepada pemerintahan roh dan roh ditundukkan kepada perintah Allah s.w.t
yang disampaikan melalui Rasulullah s.a.w. Roh Islam tidak dikuasai oleh
sesuatu melainkan kekuasaan Allah s.w.t. Roh Islam merdeka dari segala sesuatu kecuali
Allah s.w.t, Rasul-Nya dan agama-Nya. Apa saja kekacauan yang melanda dunia
tidak akan sampai kepada Roh Islam selagi orang Islam tidak menjual akhiratnya
untuk kebendaan dan duniawi.
Kaum Muslimin dibimbing oleh Nabi Muhammad s.a.w. Nabi Muhammad s.a.w
dibimbing oleh Jibrail a.s. Jibrail a.s dibimbing oleh Allah s.w.t. Nabi
Muhammad s.a.w telah memasuki satu jalan khusus untuk baginda s.a.w sendiri.
Baginda s.a.w memasuki alam khalwat sewaktu berusia 36 tahun. Baginda s.a.w
pergi ke Gua Hiraa melalui bimbingan Allah s.w.t, sebagaimana firman-Nya: Dan
didapati-Nya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Ia memberikan hidayah
petunjuk (dengan wahyu – al-Quran)? ( Ayat 7 : Surah adh-Dhuha )
Tuhan yang memimpin Nabi Muhammad s.a.w ke Gua Hiraa. Pimpinan yang
demikian dinamakan Tarikan Rahmani atau tarikan yang langsung dari Allah s.w.t.
Ketika mencari kebenaran Nabi Muhammad s.a.w tidak pergi kepada pendeta Yahudi
dan Nasrani yang terkenal alim mengenai kitab-kitab dari langit dan juga ilmu
falsafah. Baginda s.a.w pergi ke Gua Hiraa yang gelap gulita, meletakkan
sepenuh harapan dan bergantung kepada Allah s.w.t. Apa yang dicari oleh Nabi
Muhammad s.a.w tidak dapat diurai dan dibuka oleh siapapun kecuali Allah s.w.t.
Apa yang Allah s.w.t karuniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w melebihi apa yang
mampu diberikan oleh manusia.
Setelah fitrah suci baginda s.a.w menerima pembukaan dengan kedatangan
wahyu yang pertama, selesailah urusan berkhalwat. Khalwat di Gua Hiraa telah
memberikan makna yang besar kepada kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. Latihan
tersebut menjadi asas yang kukuh di dalam pembentukan keperibadian dan kekuatan
jiwa Nabi Muhammad s.a.w. Hasilnya rohani dan jasmani baginda s.a.w mampu
bertahan menerima kunjungan wahyu yang maha berat dan ia juga membuat baginda
s.a.w mampu melakukan Israk dan Mikraj di kemudian hari nanti. Tanpa kekuatan
yang diperoleh di Gua Hiraa mungkin jasad dan roh baginda s.a.w akan hancur
bila ‘dihempap’ oleh wahyu dan bila baginda s.a.w memasuki alam tinggi ketika
Mikraj. Hanya golongan nabi-nabi yang dipersiapkan untuk menjadi cukup kuat
bagi menerima kedatangan wahyu dan juga memasuki alam tinggi. Golongan yang
selain nabi-nabi, walaupun siddiqin dan salihin, mereka hanya menerima percikan
wahyu dan memasuki alam tinggi secara pengalaman kerohanian seperti zauk dan
kasyaf, tidak secara langsung seperti yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Oleh yang demikian siddiqin dan salihin juga wajib merujuk kepada wahyu di
dalam menentukan kebenaran sesuatu perkara. Siddiqin yang paling utama, Abu
Bakar as-Siddik, juga takluk kepada wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad
s.a.w. Tidak ada fikiran, ilham dan kasyaf orang siddik dan salih yang bebas dari
wahyu. Kenyataan ini dibuktikan oleh Nabi Muhammad s.a.w dan sahabat-sahabat
baginda s.a.w. Nabi Muhammad s.a.w tidak meninggalkan khalwat sebelum wahyu
datang. Para sahabat tidak meninggalkan Rasulullah s.a.w, senantiasa mentaati
baginda s.a.w dalam perkara apa pun.
Setelah wahyu datang tamatlah peringkat khalwat yang dilalui oleh Nabi
Muhammad s.a.w. Baginda s.a.w sebagai penterjemah wahyu yang paling arif
menyampaikan ajaran wahyu kepada pengikut-pengikut baginda s.a.w tanpa membawa
mereka memasuki proses khalwat baik di Gua Hiraa atau di gua yang lainnya.
Tarekat sebelum kedatangan wahyu dengan sesudah kedatangan wahyu adalah
berbeda. Wahyu membawa Nabi Muhammad s.a.w dan pengikut baginda s.a.w memasuki
tarekat kehidupan harian di atas muka bumi ini, dengan bertauhid dan beramal
salih serta bertakwa. Semua itu dilakukan dengan mengakui dan memelihara keberadaan
kekeluargaan, kemasyarakatan dan kenegaraan.
Golongan hamba sahaya yang telah memeluk agama Islam mengakui kedudukan
mereka sebagai hamba sahaya. Tidak ada hamba sahaya yang memeluk Islam lari
dari tuan mereka. Mereka tetap menghormati institusi/lembaga kemasyarakatan
sekalipun telah memilih Islam yang mempunyai institusinya sendiri. Golongan
pedagang terus juga berdagang. Golongan pertukangan dan pertanian terus juga
bertukang dan bertani. Tidak ada di antara mereka yang meninggalkan urusan
kehidupan harian lantaran mau berkhalwat secara khusus seperti yang telah
dilalui oleh Rasulullah s.a.w. Islam tidak mengubah kehidupan harian. Apa yang
Islam buat adalah menyusun kehidupan yang ada itu agar ia menjadi jalan yang
lurus menuju kebaikan di dunia dan di akhirat dan seterusnya menemui Tuhan
Rabbul Jalil.
Muslim generasi pertama telah membina asas jalan yang lurus dengan keringat
dan darah mereka, dengan harta dan jiwa mereka. Generasi yang datang kemudian
dapat berjalan di atas jalan lurus yang sudah siap di bina, tidak perlu lagi
membina jalan yang lain. Rasulullah s.a.w dan para sahabat baginda s.a.w yang
berjuang menegakkan jalan yang lurus itu tidak melepaskan sifat-sifat benar,
amanah, menyampaikan dan bijaksana dalam segala urusan termasuk ketika
bertawakal, berserah diri dan beriman kepada Qada dan Qadar. Mereka beriman
kepada takdir dan berserah diri secara bijaksana dan benar. Mereka melihat
tanda mereka berserah diri kepada Tuhan adalah mereka menggunakan segala bakat
dan kemampuan yang Tuhan karuniakan kepada mereka untuk bergerak di atas jalan
yang lurus, melakukan amal salih dan bertakwa. Mereka melihat bahwa tanda
mereka beriman kepada takdir adalah mereka menggunakan segala kekuatan untuk
mempertahankan kebenaran dan yang benar karena yang demikian itulah takdir yang
paling benar, sementara yang lain itu hanyalah bayangan takdir yang samar-samar
dan tidak layak diimani.
Nabi Muhammad s.a.w telah menunjukkan contoh teladan yang benar mengenai
konsep beriman kepada takdir dan bertawakal. Baginda s.a.w cenderung bergerak
dan bartindak di dalam batas kemanusiaan biasa dengan menggunakan bakat
kemanusiaan seperti orang banyak. Pada suatu malam pemuda-pemuda Quraisy
mengepung rumah baginda s.a.w untuk membunuh baginda s.a.w, baginda s.a.w telah
menyuruh Saidina Ali bin Abu Talib tidur di tempat baginda s.a.w biasa tidur
dan Saidina Ali diselimuti dengan kain selimut baginda s.a.w sendiri. Baginda
s.a.w menggunakan strategi, kebijaksanaan dan siasat kemanusiaan untuk
mengalahkan orang-orang yang mau membunuh baginda s.a.w itu. Setelah keluar
dari rumah, baginda s.a.w bersama-sama sahabat paling akrab, Saidina Abu Bakar,
bersembunyi di dalam Gua Saur. Rancangan persembunyian di sana telah di atur
dengan sangat rapi sehingga rahasia tersebut tidak bocor. Semasa di dalam
persembunyian itu maklumat senantiasa di hantar kepada baginda s.a.w oleh anak
lelaki Saidina Abu Bakar. Makanan disediakan oleh bekas hamba Saidina Abu Bakar
yang mengembalakan kambing Saidina Abu Bakar di kaki Bukit Saur. Semua jejak
yang dibuat oleh Rasulullah s.a.w dan Saidina Abu Bakar dihapuskan sehingga
tidak ada tanda-tanda yang mereka bersembunyi di Gua Saur. Sekali lagi kaum
musyrikin dikalahkan oleh kebijaksanaan Rasulullah s.a.w.
Sewaktu keadaan di Makkah telah tenang sedikit dan telah ada ruang untuk
Rasulullah s.a.w bergerak, pengetahuan tersebut dengan cepat dihantarkan oleh
anak Saidina Abu Bakar dan dengan segera pula Rasulullah s.a.w bartindak di
atas kesempatan yang terbuka itu. Unta-unta Saidina Abu Bakar yang kuat, yang
dijaga khusus untuk tujuan hijrah itu, dan bekal makanan dengan segera
dihantarkan ke Gua Saur. Rasulullah s.a.w bersama Saidina Abu Bakar, dengan
dipandu oleh jurupandu yang mahir, bersegera meninggalkan Gua Saur. Pergerakan
yang begitu cepat hanya bisa terjadi dengan rancangan yang rapi dan bijaksana.
Setelah meninggalkan Gua Saur baginda s.a.w mengambil jalan yang bertentangan
dengan arah Yasrib. Jalan yang paling sukar dan paling tidak di sangka telah
dipilih oleh Rasulullah s.a.w. Selepas melewati kawasan bahaya barulah
Rasulullah s.a.w membelok ke arah Yasrib.
Tidak ada pengkaji sejarah yang tidak merasa kagum dengan kebijaksanaan
Rasulullah s.a.w. Kebijaksanaan baginda s.a.w sudah tampak nyata ketika baginda
s.a.w masih muda belia. Kekuatan akal baginda s.a.w dapat mengalahkan kekuatan
akal semua manusia. Semua akal tunduk kepada akal yang mendapat pembukaan dari
Allah s.w.t. Kebijaksanaan merupakan mukjizat Rasulullah s.a.w yang sangat jelas.
Ketika suku-suku Quraisy sudah sampai kepada peringkat mau berperang sesama mereka
akibat kebuntuan akal mereka menentukan siapakah yang layak meletakkan Hajaral
Aswad ke tempat asalnya setelah Kaabah dibina, Nabi Muhammad s.a.w yang pada
masa itu masih seorang pemuda, dengan mudah saja menyelesaikan pertikaian
tersebut, tanpa memerlukan waktu untuk berfikir, tanpa meminta pendapat
siapapun dan tanpa ragu-ragu baginda s.a.w mengeluarkan formula yang diterima
oleh semua orang. Kebijaksanaan baginda s.a.w menjadi lebih sempurna lagi
setelah mendapat penerangan dari wahyu. Tidak ada sepatah pun perkataan baginda
s.a.w yang sia-sia. Tidak ada satu pun perbuatan baginda s.a.w yang tidak
bermanfaat. Hanya Nabi Muhammad s.a.w seorang saja di dunia ini yang setiap
patah perkataan dan setiap perbuatannya direkodkan. Hingga kini belum ditemukan
kekhilafan pada perbuatan dan perkataan baginda s.a.w.
Rasulullah s.a.w melaksanakan segala tugas dengan cemerlang, dengan
menggunakan bakat dan kemampuan kemanusiaan. Memang benar baginda s.a.w dikaruniakan
mukjizat tetapi mukjizat hanya datang setelah baginda s.a.w menggunakan bakat/kemampuan
kemanusiaan dalam melaksanakan tugas. Baginda s.a.w tidak melepaskan
sifat-sifat kemanusiaan lantaran kunci mukjizat berada dalam tangan. Bahkan kemampuan
baginda s.a.w menyelesaikan masalah kemanusiaan dengan menggunakan kemampuan
kemanusiaan merupakan mukjizat yang sangat luar biasa. Baginda s.a.w telah
membuktikan bahwa seseorang insan yang dapat mempertahankan sifat-sifat
kemanusiaan dan kehambaan dalam segala keadaan dan makam itulah perkara yang
sangat luar biasa. Di bumi, Nabi Muhammad s.a.w bergerak sebagai hamba Allah
s.w.t dan Rasul-Nya. Di langit, Nabi Muhammad s.a.w bergerak sebagai hamba
Allah s.w.t dan Rasul-Nya. Bahkan di hadapan Allah s.w.t, Nabi Muhammad s.a.w
sujud sebagai hamba-Nya dan Rasul-Nya. Tidak terbalik pandangan baginda s.a.w
lantaran berlaku perubahan kedudukan dan makam.
Peristiwa hijrah memberi pengajaran yang sangat berguna kepada umat manusia
agar mereka menghargai bakat dan kemampuan kemanusiaan yang Allah s.w.t karuniakan
kepada mereka. Nabi Muhammad s.a.w telah mengajarkan bahwa menggunakan akal
fikiran, mengadakan strategi dan rancangan serta melakukan ikhtiar dan usaha
adalah sebagian dari paket beriman kepada takdir, bertawakal dan berserah diri.
Jika ada orang yang menafsirkannya secara lain tentu tafsirannya berbeda dengan
tafsir yang dikeluarkan secara nyata melalui perbuatan oleh Rasulullah s.a.w.
Sebelum kedatangan wahyu Nabi Muhammad s.a.w memasuki amalan berkhalwat.
Setelah wahyu datang baginda s.a.w dibimbing oleh wahyu untuk membimbing umat
manusia. Baginda s.a.w membawa pengikut-pengikutnya menempuh lautan bala
bencana, menanggung siksaan dan menghadapi tentangan karena semua itu adalah
batu ujian yang menggilap iman. Tarekat khalwat sudah berubah menjadi tarekat
kehidupan harian yang penuh dengan ujian bala bencana.
Rasulullah s.a.w dan Muslim generasi pertama berjalan di atas ranjau
kehidupan, menghadapi kezaliman dan menanggung penderitaan. Keluarga Yasir yang
menjadi hamba kepada suku Banu Makhzum telah disiksa dengan sangat hebat
sekali. Mereka dijemur di lembah Makkah diwaktu panas terik dengan diletakkan
batu di atas dada mereka. Rasulullah s.a.w menziarahi keluarga Yasir dan
memberikan kekuatan rohani kepada mereka. Baginda s.a.w bersabda yang
maksudnya: “Bergembiralah wahai keluarga Yasir. Kamu akan mendapat tempat di
dalam syurga”. Ucapan Rasulullah s.a.w itu menjadi penawar yang sangat
mujarab, memberi kekuatan kepada keluarga Yasir untuk menanggung penderitaan
yang sedang menimpa mereka. Mereka mampu mempertahankan iman mereka dengan
penuh kesabaran. Mereka telah terhibur dengan janji yang disampaikan oleh
Rasulullah s.a.w. Mereka sedikit pun tidak berasa ragu dengan jaminan Rasulullah
s.a.w itu. Mereka telah mencium bau syurga dan ia menjadikan mereka tenang,
reda dengan takdir Tuhan. Kebahagiaan syurga yang menunggu di hadapan menyapu
segala kesakitan yang sedang dialami.
Walaupun disiksa dengan hebatnya oleh Banu Makhzum namun keluarga Yasir
tidak bergeser dari kepercayaan mereka. Usaha untuk membawa mereka kepada
kekufuran hanya sia-sia. Orang Banu Makhzum yang gagal mengubah akidah keluarga
Yasir, menjadi kerasukan syaitan. Apabila syaitan sudah menguasai mereka
sepenuhnya hilanglah keperimanusiaan mereka. Dada Yasir direjam dengan tombak.
Samyah, isteri Yasir, menjadi lebih bersemangat dan berani menentang tuannya.
Banu Makhzum tidak tahu hendak buat apa lagi dengannya. Samyah diserahkan
kepada Abu Jahal yang ikut serta menyiksa keluarga Yasir itu. Abu Jahal yang
bersekutu dengan iblis, mengambil sebilah tombak dan dengan sekuat-kuat
tenaganya merejamkan tombak itu ke bagian kemaluan Samyah hingga tembus ke
belakang. Keluarlah dua roh suci, naik kepada Tuhan mereka, membawa kemenangan
di dalam mempertahankan tauhid. Yasir dan isterinya Samyah menjadi syuhada yang
pertama dalam Islam. Nama mereka yang diukir dengan tinta emas tidak mungkin
padam dari lembaran sejarah perjuangan Rasulullah s.a.w. Yasir dan Samyah
mendahului para syuhada yang lain, menunggu mereka di pintu syurga.
Selain Yasir dan keluarganya, Bilal bin Rabah dan ibunya juga menerima siksaan
yang berat dari tuan mereka. Mereka menjadi hamba kepada Umayyah bin Khalaf.
Bilal menghadapi segala penyiksaan dari tuannya, lantas ia berkata: “Walaupun
tuan cincang lumat badan saya, tuan pisahkan roh dari tubuh saya, namun agama
ini tetap saya anut dan saya pertahankan sekuat tenaga. Tubuh saya tidak
memerlukan makanan yang enak atau pakaian yang cantik atau kehidupan yang bebas.
Roh saya yang memerlukan makanan dan pakaian dan perlu disucikan. Kini saya
sudah temui yang dapat memenuhi keperluan roh saya sebanyak mungkin. Saya
tidak memerlukan apa-apa lagi dari tuan. Sia-sia saja tuan menghalangi saya
dari mendapatkan yang demikian”.
Ketegasan Bilal menambahkan kemarahan Umayyah. Tangan Bilal diikat dan
lehernya dibelit dengan rantai yang berduri. Bilal tidak diberi makan dan
minum. Usaha yang kejam itu gagal meruntuhkan iman Bilal. Kemudian Bilal
diseret mengelilingi kota Makkah. Orang banyak mengejeknya sambil melemparinya
dengan batu. Tindakan begini juga tidak meruntuhkan iman Bilal. Ketika sampai menghampiri
Kaabah Bilal menjerit sekuat hatinya: “AHAD! AHAD! AHAD!” Perkataan inilah yang
sangat dibenci oleh kaum musyrikin Quraisy. Bilal tidak putus-putus menyebut
Ahad, Ahad, Ahad. Bilal dibawa pula ke padang pasir yang sangat panas. Beliau
dipakaikan baju perang (baju besi). Bilal yang dipakaikan baju besi itu dijemur
di tengah panas yang sangat terik. Iman Bilal terus memancar. Perkataan Ahad
terus keluar dari celah bibirnya. Orang musyrikin sudah tidak dapat menahan
geram lagi. Mereka mengangkat sebuah batu besar dan diletakkan di atas dada
Bilal. Nun di atas sana matahari ‘menyala’. Di bawah juga pasir ‘membara’. Di
antara keduanya adalah Bilal yang berpakaian baju besi dan ditindih pula oleh
batu besar. Bilal tidak nampak matahari, pasir atau batu besar. Bilal tidak
merasakan kepanasan atau keberatan. Bilal hanya melihat satu saja yaitu Yang
Maha Satu, Maha Esa, Ahad! Bilal menikmati kelezatan menyaksikan Yang Maha Esa.
Dari celah bibirnya, dengan nada yang perlahan dan tersekat-sekat, masih lagi
keluar ucapan: “Ahad! Ahad! Ahad!” Dengarlah Bilal bermunajat: “Jika mereka
mau membunuh aku agar aku menyekutukan Tuhan ar-Rahman, biarlah aku mati daripada
aku berbuat demikian. Aku lebih takut menyekutukan Allah. Allahumma! Tuhan
Ibrahim, Tuhan Yunus, Tuhan Musa dan Tuhan Isa. Selamatkan iman daku!”
Bilal telah lulus ujian makam keesaan. Bilal sudah memperoleh pancaran
Ahadiyyah. Allah s.w.t menghantarkan wakil-Nya untuk menyelamatkan hamba-Nya
yang telah membuang segala sesuatu dari hatinya selain Allah s.w.t. Abu Bakar,
lelaki benar lagi jujur, datang ke tempat Bilal yang sedang hebat disiksa. Abu
Bakar mau membeli Bilal yang imannya sudah dibeli oleh Allah s.w.t. Apakah
Umayyah mau melihat Bilal mati dan dia rugi? Umayyah mengambil peluang yang
ditawarkan oleh Abu Bakar. Bilal dijual kepada Abu Bakar dengan harga lima kali
lebih mahal dari harga biasa seorang hamba. Abu Bakar membayarnya tanpa tawar
menawar. Abu Bakar mencoba mengangkat batu yang di atas dada Bilal tetapi tidak
berdaya. Beliau naik berang. Dibentaknya orang-orang yang berada di tempat itu.
Barulah mereka datang mengangkat batu tersebut. Baju besi juga dilepaskan dari
tubuh Bilal. Bilal sudah bebas dari matahari yang menyala dan pasir yang
membara. Bilal sudah bebas dari batu yang menindih dadanya. Bilal sudah bebas
dari baju besi yang membungkusnya. Bilal bertanya kepada Abu Bakar: “Adakah
tuan membeli saya untuk menjadi hamba tuan?” Abu Bakar menjawab: “Demi Allah,
wahai Bilal engkau aku bebaskan”. Bebaslah Bilal sepenuhnya dari segala bentuk
perhambaan kecuali kehambaan terhadap Allah s.w.t. Ibu Bilal, Hamamah, juga
dibeli oleh Abu Bakar dan dimerdekakan. Hamba-hamba yang dibeli dan dibebaskan
oleh Abu Bakar adalah Amir bin Furahah (lelaki yang mengembala kambing di kaki
Gunung Saur sewaktu Rasulullah bersembunyi di sana sebelum berangkat ke
Madinah), Abu Fukaihah, Zinnirah, Ummu Ubais, an-Nahyah dan anak perempuannya,
Khabbab bin al-Aratti (lelaki yang berada bersama-sama adik perempuan Umar
al-Khattab dan suaminya ketika Umar menerpa masuk dan merampas lembaran yang
tertulis ayat al-Quran yang sedang dibaca oleh adiknya) dan seorang hamba
perempuan Banu Zuhrah.
Rasulullah s.a.w dan Muslim telah menjalani tarekat ujian bala. Mereka
terpaksa meninggalkan kampung halaman, rumah tangga, kaum keluarga, harta benda
dan pekerjaan demi menyelamatkan akidah mereka. Walau bagaimana keras ujian
yang mereka terima namun, mereka tetap berpijak di atas bumi yang nyata.
Tarekat mereka adalah kekhalifahan di bumi. Mereka beriman kepada akhirat dan
perkara ghaib dan mereka juga beriman kepada perkara kehidupan harian di dalam
dunia ini yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. Mereka menuju akhirat dengan
menunggang dunia. Tidak ada di antara mereka yang lari dari dunia lantaran
cinta akan Allah s.w.t dan akhirat. Mereka adalah orang-orang yang diakui oleh
Rasulullah s.a.w sebagai golongan yang paling baik pernah wujud/ada di atas muka
bumi. Itulah golongan yang menggabungkan kehidupan dunia dengan kehidupan
akhirat, golongan yang menjadikan dunia sebagai kebun akhirat. Mereka menyintai
Allah s.w.t dan Rasul-Nya tanpa membuang dunia dan akhirat. Mereka mendukung
tarekat Islam yaitu mentaati Allah s.w.t dan Rasul-Nya dengan melakukan
kehambaan kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar kehambaan serta melakukan
amal salih dan bertakwa.
Mungkin tidak seorang pun yang datang kemudian telah mengalami zauk atau
kefanaan yang dialami oleh Bilal sewaktu dijemur di panas terik dengan
berpakaian baju besi dan ditindih batu besar di atas dadanya. Dalam puncak
kefanaan dan zauk Bilal mengucapkan: “Ahad! Ahad! Ahad!” Suasana ketuhanan yang
menguasai Bilal dan yang sedang disaksikan oleh mata hati Bilal menyebabkan
terucap perkataan AHAD bukan “ana al-Haq!” Masih adakah umat kemudian yang
semulia Bilal, juru azan Rasulullah s.a.w? Bukankah pada malam Israk dan Mikraj
Rasulullah s.a.w mendengar bunyi terompah Bilal di dalam syurga. Kemuliaan dan
ketinggian derajat Bilal masih tidak mengatasi derajat Abu Bakar as-Siddik,
sedangkan Abu Bakar tidak melalui makam fana dan zauk. Beliau r.a senantiasa di
dalam keadaan jaga. Zauknya adalah mencintai Allah s.w.t dan Rasul-Nya.
Kefanaan beliau r.a adalah wahyu. Kebaqaan beliau r.a adalah ubudiah. Begitu
juga halnya dengan Umar, Usman dan Ali. Jalan dimasa para sahabat itu adalah
jalan yang dibimbing secara langsung oleh Rasulullah s.a.w dan jalan demikian diistilahkan
sebagai jalan kenabian.